۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۱۳

در شانزدهمین دوره انجام می‌شود؛

جشنواره لومیر؛ ادای احترام به آلن دلون و جایزه برای کوستا گاوراس

جشنواره لومیر؛ ادای احترام به آلن دلون و جایزه برای کوستا گاوراس

جشنواره لومیر فرانسه که در لیون برگزار می‌شود، ادای احترام به آلن دلون و میشل بلان را در برنامه دارد و از کوستا گاوراس و ایزابل هوپر قدردانی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انتروو، جشنواره لومیر ۲۰۲۴ در مراسم افتتاحیه شانزدهمین دوره خود در لیون، کارش را با ادای احترام به میشل بلان بازیگر فرانسوی که به تازگی درگذشت آغاز کرد. در مراسم افتتاحیه این رویداد که برای تجلیل از سینمای فرانسه برگزار می‌شود، چهره‌های سینمایی چون مونیکا بلوچی، تیم برتون، ونسا پارادی و ونسان لیندون حضور داشتند.

در این مراسم گزیده فیلم‌های میشل بلان به نمایش درآمد تا از یک عمر فعالیت سینمایی این بازیگر-کارگردان فرانسوی تجلیل شود.

در این شب همچنین با اهدای جایزه ویژه لومیر به کارگردان فرانسوی-یونانی کوستا گاوراس، سازنده فیلم‌های متعهدانه‌ای چون «Z» تجلیل شد. این جایزه توسط تیم برتون به او اهدا شد و وی در سخنرانی خود سینمای انسانی و متفکر کاستا گاوراس را ستود. گاوراس کارگردان ۹۱ ساله هم فیلم جدید خود «آخرین نفس» را معرفی کرد که ژانویه ۲۰۲۵ اکران خواهد شد.

امسال در طول ۹ روز جشنواره، ۱۵۷ فیلم در بیش از ۴۰۰ اکران، نمایش داده می شود و ونسا پارادیس، بنیسیو دل تورو و خاویر دولان با نمایش فیلم‌های خود در این جشنواره حضور دارند و در مسترکلاس‌ها و برنامه‌های ملاقات با مردم شرکت می‌کنند.

ایزابل هوپر هم از مهمانان افتخاری این دوره است که جایزه معتبر لومیر ۲۰۲۴ را دریافت خواهد کرد. ایزابل هوپر چهره برجسته سینمای فرانسه و بین‌المللی است و در فیلم‌های کارگردان‌هایی چون کلود شابرول، ژان لوک گدار، کلر دنی، میشائیل هانکه، مایکل چینو و هونگ سانگ سو، در طیف وسیعی از نقش‌ها بازی کرده و هرگز از چالش جدید روی‌گردان نبوده است. او با نامزدی اسکار، گلدن گلوب بهترین بازیگر زن درام، کسب ۲ جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم کن، ۲ جایزه سزار برای بهترین بازیگر زن و بسیاری جوایز دیگر امسال جایزه معتبر لومیر برای تجلیل از یک عمر دستاورد هنری را نیز به افتخارات گذشته خود می‌افزاید. سال پیش ویم وندرس فیلمساز آلمانی این جایزه را گرفته بود.

در این جشنواره همچنین بررسی آثار فرد زینمان، برنده ۴ جایزه اسکار سازنده فیلم‌هایی چون وسترن «نیمروز»، درام «از اینجا تا ابدیت» و تریلر «روز شغال» و آثار توشیرو میفونه بازیگر مشهور ژاپنی فیلم‌هایی چون «هفت سامورایی» و «ریش قرمز» در برنامه است.

این جشنواره ۲۰ اکتبر با ادای احترام به آلن دلون با نمایش فیلم «ظهر بنفش» (۱۹۶۰) به کارگردانی رنه کلمان به پایان می‌رسد.

کد خبر 6256640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha